Има сериали, които са просто "яки" - имат интересен сюжет, интригуващи персонажи и като цяло човек би гледал какво се случва седмица след седмица. Има обаче и сериали, които истински ти влизат под кожата: чакаш ги с нетърпение и интерес, остават с теб и след спускането на финалните надписи, посяват семенца на съмнение, повдигат въпроси, оставят отпечатък върху въображението и визуалната памет. Последният проект на HBO, True detective, който размива границите между кино и ТВ изживяване без съмнение е от вторите.
На пръв поглед историята изглежда позната- най-вече за неособено дълбоките телвизионни води, преситени от местопрестъпления, доказателства и екипи разследващи серийни убийци по формулата Кой е убиецът? Разследването в True detective, обаче, е по-скоро катализатор, задвижващ химичната реакция между истинския център на историята: необикновените персонажи и постоянната смяна между настояще и минало, която показва частите от пъзела на историята бавно и интригуващо, с безпогрешния намек за нещо голямо, за план, който не можеш да разкриеш без бавно подаваните улики, които винаги оставят най-важната част скрита. История зад историята и тайна, която крие много повече от самоличността на поредния сериен убиец.
Матю Макконахи като че ли беше пратил драматичната актьорска кариера по дяволите: след Време да убиваш и Контакт бях толкова свикнала да го виждам в ролята на сърфиста със слънчев загар, че без преувеличение в момента съм blown away от последните му няколко роли и особено персонажа, който гради в True detective. Въпреки че съм отдавнашен фен на Уди Харелсън и нямах търпение да видя именно него в сериала, в момента спокойно мога да кажа, че героят му (детектив Харт) определено остава на заден план в сравнение с виртуозното изпълнение на Макконъхи. В ролята на Ръст Кол благодарение на постоянните flash backs го виждаме ту като изрядно избръснат и безупречно прилежен детектив с режещ като бръснач ум, ту като алкохолик с остри завои извън здравия разум и мустаци, на които Леми от Моторхед може само тайно да завижда.
Движещата сила и харизмата на сериала е не само в характерния визуален стил на заснемане и сюжета въртящ се около Тъмната страна на престъпния свят, наркопласьорите и тайните сатанински сборища в хиперрелигиозните Южни Щати. Именно взаимоотношенията между Кол и Харт са особено интересни с противоречивата смес от неприязън и приятелство, до която води неизбежният сблъсък на мнения между един самотен вълк-единак, перфекционист и атеист, издигнал науката и скептицизма в култ и традиционалиста, баща на две деца, приемащ религията и моралния ред за даденост, въпреки съмнителните морални устои, които показва с извънбрачната си връзка.
Разговорите между Кол и Харт по пътя към поредната улика поставят сериозни морални дилеми и противоречиви въпроси за същността на човешката природа и социалните рамки, в които се опитваме да я поберем. Същевременно дълбоките им философски измерения се смекчават с достатъчна доза забавление благодарение на баланса, който внася персонажа на Харелсън и ироничните му реакции към (полу)монолозите на Макконъхи.
True detective като цяло е най-обляният от южняшко слънце film noir, който можете да гледате и най-иронично забавният (на моменти) сериозен и мрачен филм за човешката природа от много време насам. Противоречията и неочакваните обрати, непрекъснатите нови неща, които научваме от сливането на кадри от настоящето и миналите разследвания само допринасят за мистерията и интереса към историята. Формулата Повече въпроси, отколкото отговори, винаги е стояла в основата на най-добрите истории. Още по-интересно стана откакто се оказа, че сериалът ще последва успешния модел на American horror story, в който всеки сезон е самостоятелна история, а сериалът е обединяваща антология.
Но за се върнем към въпросите искам да обърна внимание на една изключително интересна находка на Сам Адамс от Indiewire, който забелязва обезпокоително интригуваща прилика между сериала и наскоро публикуваната (декември 2013) поема на американския автор (самиздат) Денис МакХейл:
This is a world where nothing is solved --
where time is a flat circle and everything we ever do,
or have ever done, we do over and over and over again.
Where you touch darkness
and darkness touches you back.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjRVR9y-lC9n6x4Xk2PJRa1ZbJz__hVEnB8wytjgSf7PMnyTVvYN6OzQMbWq14y73gGxcKANlMSRU3UqkJKv9MRRtwkk_JPv2Vzaf-PtjRZNbys5Dj6-eGeduTRIvRD4usqPdJ_WGpFCeE/s1600/LjGKxgQP.jpeg)
Забележете послените две строфи, които почти повтарят tagline-a от плаката на сериала, както и поразителните прилики с реплики от сериала:
-it made a monster at the end of it:
Ръст Кол "All your life, all your love, all your hate, all your memory, all your pain, it was all the same thing. It was all the same dream, a dream that you had inside a locked room -- a dream about being a person. And like a lot of dreams, it had a monster at the end of it." (като had e произнесено толкова неясно, че би могло да бъде и друга дума).
- where time is a flat circle, and everything we ever do, or have ever done, we do over and over and over again.
Отново Кол (в разтърсващия епизод от тази седмица) "This is a world where nothing is solved. You know, someone once told me time is a flat circle. Everything we've ever done or will do, we're gonna do over and over and over again." ......
Както казах: ужасно много въпроси. Какви мислите, че биха могли да са отговорите?
No comments:
Post a Comment